fbpx

Kako radi pogon 4×4: Najbolji saveti stručnjaka

Saznajte kako radi pogon 4x4 i koja su iskustva. Koje Vam savete daju stručnjaci i šta znači oznaka 4wd? Šta je 4x4 reduktor, koje funkcije vrši, šta je sinhro pogon i koja je njegova uloga?

Pogon 4×4, diferencijal, 4WD, quattro pogon i reduktor su samo neki od termina koji zbunjuju kupce SUV vozila.

Na šta se odnose ovi termini kao i kako radi pogon 4×4, saznajte u ovom tekstu.

Kako radi pogon 4×4 – pogon na sva četiri točka

Kada se pomene pogon na sva četiri točka (4×4), svako prvo pomisli na SUV vozila i terence. Nema svako SUV vozilo pogon na sva četiri točka, dok s druge strane postoje standardni automobili koji imaju pogon 4×4.

Prvi sistem koji je prenosio snagu na obe osovine pronađen je 1893. godine. Kako radi pogon 4×4 nije tajna.

Prvo se ugrađivao prednji diferencijal koji je prenosio snagu na obe osovine, ali se snaga nije pravilno raspoređivala na sve točkove. Problem je rešen ugradnjom centralnog diferencijala.

Vremenom je stvoren sistem koji osovinama prenosi onoliko snage koliko im je potrebno za najbolju reakciju u različitim uslovima vožnje. Automobili koji imaju pogon 4×4 se vrlo lako nose sa teškim i neprohodnim putevima.

Danas, uglavnom se u normalnim uslovima vozila sa pogonom 4×4 ponašaju kao da imaju pogon na jednu osovinu, a kada postane kritično na putu, snaga se prenosi i na drugu osovinu. Tako je regulisana i smanjena potrošnja goriva koja je inače kod automobila sa pogonom 4×4 povećana.

Prednji i zadnji diferencijal su podjednako bitni koliko i centralni. Ako oni nemaju neku vrstu blokade, automobil može vrlo lako da se zaglavi sa dva točka koja se vrte u prazno. Potpuna blokada se nije pokazala kao najbolje rešenje.

Savremeni sistemi imaju diferencijale kod kojih je blokada unapred programirana, da bi se kasnije aktivirali elektronski varijabilni diferencijali.

Kod savremenih 4×4 SUV vozila, sve sam odrađuje kompujter. Tako da vozač ne mora da razmišlja i bilo šta posebno uključuje kao što je slučaj sa starijim modelima.

Quattro pogon – iskustva

Quattro pogon je stalni pogon na sva četiri točka koji je prvi put lansirao brend Audi 1980. godine. Prvi model sa quattro pogonom je Audi Quattro.

Quattro pogon je nešto najbolje što se desilo u automobilskoj industriji u poslednjih 30 i više godina. Krajnji rezultat jeste bolje ubrzanje, izvrsna stabilnost u krivini, dinamika u vožnji, veća trakcija.

Danas, svi Audijevi modeli koji nose oznake S, R i RS imaju quattro pogon. Quattro pogon imaju i modeli Audi A4, Audi A6, Audi Q5, Audi Q7 i Audi W12.

Kod Audijevih modela koji nose S oznaku se ugrađuje stalni pogon quattro sa samoblokirajućim središnjim diferencijalom.

Na samom vrhu tehnologije pogona na sva četiri točka se nalaze još dve varijante quattro pogona – quattro sa stalnim pogonom na svim točkovima i quattro sa sportskim diferencijalom.

Audi vozila sa quattro pogonom troše dosta i sve četiri gume moraju biti iste, od istog proizvođača. Veća potrošnja se javlja usled veće mase i većeg gubitka na transmisiji.

Kada se na sve to doda skupo servisiranje, ljudi iz Srbije zbog slabe platežne moći zaobilaze kupovinu Audi vozila sa quattro pogonom. S druge strane, sigurnost nema cenu, a sa quattro pogonom nema glavobolje na lošem putu, prepunom krivina, ili u zimskom periodu.

Šta znači oznaka 4WD – 4WD pogon

Proizvođači koriste svoje oznake kao npr. quattro (Audi), 4Matic (Mercedes), xDrive (BMW) i itd. Pogon na sva četiri točka se najčešće označava sa 4×4 odnosno kao 4WD što je skraćenica za engleski termin Four Wheel Drive.

Ove dve oznake su veoma bitne ljudima koji žele da znaju kako radi pogon 4×4.

Postoji i oznaka 4AWD što je skraćenica za termin All Wheel Drive.

Kako pogon na sva četiri točka može biti stalni ili povremeni, opšte je prihvaćen naziv All Wheel Drive (AWD) za automobile sa stalnim prenosom, a Four Wheel Drive (4WD) za automobile sa povremenim prenosom snage na sva četiri točka.

Šta je 4×4 reduktor

Reduktor je dodatna menjačka kutija između menjača i diferencijala čijim korišćenjem se drastično smanjuje tj. redukuje prenosni odnos (čak i do četiri puta). Upotrebljava se u situacijama kada vozač želi da ostvari pokretljivost na teškom terenu.

Reduktor vrši dve funkcije – raspored prenosa na prednje/zadnje točkove i dodatnu redukciju obrtaja osovine. Od reduktora vode dva kardana, jedan prema prednjem, drugi prema zadnjem diferencijalu.

Da bi automobil imao reduktor, on mora da ima pravi 4WD reduktor.

Znači, reduktor se koristi u situacijama u kojima automobil nema snage da se izbori – u dubokom blatu, na strmim usponima, pod velikim opterećenjem itd.

Šta je sinhro pogon

Sinhro je dobar sistem za teže vremenske uslove – po snegu, kiši, blatu. Međutim, on nije stabilan sistem u krivinama.

Sinhro pogon nema blokadu diferencijala. On šalje pogon nazad samo kada prednji točkovi proklizavaju, a kada je sve u redu samo oko 5% snage ide na zadnje točkove.

4motion je oznaka za Volkswagen vozila koja imaju pogon 4×4. Volkswagen za svoja 4WD vozila koristi termin sinhro.

Prvi Golf s pogonom na sva četiri točka se pojavio 1986. godine. Druga generacija je ugradila sinhro pogon i konačno omogućila širem krugu kupaca da se po relativno pristupačnoj ceni dočepaju ultimativne koncepcije pogona 4×4 i iskuse sve čari koje on donosi.

Automobili koji imaju pogon 4×4 su bezbedni u vožnji, ali ne zaboravite da Vaš automobil od nepredviđenih okolnosti najbolje štiti kasko osiguranje.

Na našem sajtu možete provetiti koliko bi koštao auto kasko osiguranje za Vaš automobil.

Povezani članci

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *